TURKIJE

WAT MAAKT DEZE REIS ZO BIJZONDER

Istanbul, meer dan 2.5 duizend jaar oud, is een prachtige metropool, een unieke stad waar twee continenten, eeuwenoude historie en diverse culturen samenkomen. Istanbul biedt zoals geen enkele andere stad ter wereld een prachtige inkijk in de geschiedenis.  Het is de hoofdstad geweest van maar liefst vier historische rijken. Allereerst waren er de Romeinen, daarna werd het het capitool van het Byzantijnse rijk waarna het veroverd werd en tot hoofdstad van het Latijnse Keizerrijk werd gekroond. Als laatste veroverden de Ottomanen de stad en maakte het hun hoofdstad. Istanbul is dus een unieke locatie met haar eeuwenoude historie en inwoners van allerlei afkomst, een smeltkroes van culturen.

Cappadocië is een immens groot gebied, gevormd door de driehoek van de steden Nigide, Nevsehir en Kayseri. Het landschap wordt gedomineerd door vreemde vulkanische kegels en rotsformaties.

Göreme, het centrum van Cappadocië, is het vertrekpunt van waar we dit hele gebied gaan verkennen. De stad is omringd door grillige rotsen en valleien met mooie pieken in verschillende kleuren.

We bezoeken ondergrondse steden en huizen in de rotsformaties. n

De kastelen van Cavusin en Uçhisar zijn al eeuwenoud en uitgehakt in de rotsen. Deze Byzantijnse bouwwerken werden vroeger door de lokale bevolking gebruikt om in te leven én als schuilplaats wanneer er vijandige aanvallen waren van andere dorpen. Door erosie van de vulkaansteen zijn veel van de kamers en tunnels niet meer begaanbaar maar het uitzicht is indrukwekkend.

We maken prachtige wandelingen waardoor we massatoerisme kunnen vermijden. Tijdens de wandelingen torenen de rotspartijen op, soms loopt het pad door een grot heen, dan weer moeten we via een zanderig pad over de rotsen heen klauteren. We wandelen tussen de wilde appel- en perenbomen en om ons heen groeien druivenranken.

Cappadocië, het voelt echt een beetje als een sprookje.

Antalya beschikt ook over een zeer rijk verleden en is gelegen aan de voet van het imposante Taurusgebergte. Deze met pijnbomen begroeide bergen lopen uit in de glasheldere Middellandse zee. Heerlijk vertoeven hier, als afronding van deze reis.

DE REIS IN EEN OOGOPSLAG

Dag 1: Internationale vlucht naar Istanbul

We worden hartelijk verwelkomd in de luchthaven van Istanbul waar we ’s avonds landen. Bij aankomst in Istanbul worden we naar het hotel gebracht.  Welkom met diner in een lokaal restaurant.

Dag 2: ‘Het nieuwe Rome’

Vandaag gaan we gans de dag op stap met onze lokale storyteller die ons ’s morgens opwacht aan ons hotel. Istanbul gesticht door een Romeinse Keizer werd uitgeroepen tot het ‘Nieuwe Rome’ Constantijn. Istanbul was de zetel van de macht van de Byzantijnse en Ottomaanse rijken. Het Sultanahmet-plein, de blauwe moskee en het topkapi-paleis liggen op de weg.

Dag 3: Wonderen van de architectuur

Vandaag neemt onze storyteller ons mee naar de Hagia Sophia, de kruidenbazaar, Sariyer, het theehuis van Pierre Loti en maken we een cruise op de Bosporus.

Dag 4: De groene valleien van Cappadocië

Transfer naar de luchthaven voor een binnenlandse vlucht naar Kayseri. Onze gids en chauffeur wachten ons op in de luchthaven van Kayseri. Vandaag wandelen we 4 km van Göreme langs de vallei naar Uchisar door de duivenvallei. De vallei is vernoemd naar de vele duivenhuizen uitgehouwen in de rotsen en kliffen. Jaren geleden werden de duiven gebruikt als berichtendragers en voedsel. We lopen langs prachtig versierde duiventillen het pad omhoog naar Uchisar waar we het kasteel bezoeken om te genieten van een spectaculair uitzicht. We genieten van een heerlijke lunch in Uchisar met uitzicht op de vallei. Het is heerlijk vertoeven in Uchisar en nemen even de tijd om wat rond te snuisteren. Na de lunch zetten we de tocht verder doorheen kleine velden met weelderige vegetatie en vreemde rotsformaties. Onderweg genieten we van heerlijk vers fruitsap en een aangenaam pad dat ons terug naar Göreme brengt.

Dag 5: ‘Het leven zoals het is’ in Cappadocië

Göreme had een zeer belangrijke kloosternederzetting in de vroeg christelijke tijd. We bezoeken een aantal kerken uitgehold uit de rotsen en met muurschilderingen beschilderd. Pasabag is één van de mooiste uithoeken van de regio met uitgeholde hermitages in tufsteen. Kijken naar de rotsformaties hier is als kijken naar de wolken. We lunchen in een lokaal restaurant in de stad Avanos, sinds de oudheid is deze een centrum voor de productie van aardewerk.  In de namiddag relaxen we optioneel in een Turks bad met een massage.

Dag 6: Terug in de tijd

Vandaag maken we een wandeling doorheen de traditionele dorpen van Cappadocië. In Kavak, een boerendorp waar men zelden bezoekers ziet, we zijn te gast in het plaatselijk theehuis. Ook Ayvali, Arava en, Mustafapasa dat tot 1924 een oude Griekse stad was, liggen op onze route. ’s Avonds schuiven we de voetjes opnieuw onder tafel in Göreme.

Dag 7 : ‘Early morning in the sky’

We genieten van een prachtige ballonvlucht in de vroege ochtend.  Na het ontbijt rijden we naar de Gomeda-vallei. De wandeling brengt ons doorheen de Pancarlik-vallei naar Ortahisar, een rustig stadje met een Byzantijns-Seljuk fort. We rijden verder naar Kizilçukur – de rode vallei – waar we in de namiddag genieten in deze prachtige omgeving.

Dag 8: Een ondergrondse stad

We rijden naar het stadscentrum van Ihlara (1.5hr) en bezoeken onderweg Kaymakli. Deze ondergrondse stad bestaat uit 5 niveaus tot op 30m diep. Een heel bijzondere schuilplaats.

In de namiddag wandelen we doorheen een lange kloof. Een heel groene plek met wilgen en populieren die de weg omzomen. De kliffen herbergen kerkjes met unieke muurschilderingen en een uit de rots gehouwen moskee. Deze mooie dag eindigt bij het Selime-klooster, beroemd om zijn uit de rotsen gehouwen kerk.

Dag 9: Ontsnapping aan de platgelopen paden

We rijden vandaag naar het dorp Cavusin. Een gezellig dorp vanwaar we wandelen langs verlaten huizen naar de kerk van Johannes De Doper met zijn unieke schilderijen. De liefhebbers kunnen hier nog even een tandje bijzetten naar de top van de berg Bozdag voor een uitgestrekt panoramisch zicht. We lunchen in een heerlijk restaurantje waar ons eten wordt bereid met lokale producten en bezoeken er de wijnmakerij en genieten van de geurige rozen in de rozenvallei. Terug in Göreme bezoeken we de duiventillen en de kruiskerk.

Dag 10: De verborgen schoonheden van Cappadocië

We gaan via de Rock top cliff naar de El-Nazar kerk en de verborgen kerk. Tot voor kort was het onmogelijk om deze goed verborgen kerk te bereiken, maar nieuw gebouwde trappen geven je nu toegang. Onderweg genieten we van de smaak van vers seizoenfruit en dalen we af voor een kopje appelthee in de tuin van de kerk. Wat een afsluiter voor deze idyllische dagen in Cappadocië.

Na de lunch nemen we een binnenlandse vlucht naar Antalya waar we tegen de avond toekomt.

Dag 11, 12, 13 & 14: Vrije dagen in Cirali

Chillen aan het strand waar we heerlijk verblijven.

Dag 15: Home sweet home

We worden naar de luchthaven van Anatalya gebracht voor internationale verbinding huiswaarts.

LOGIES

We overnachten in zeer comfortabele familie hotels die de sfeer van het land uitademen.  Aan de zee overnachten we op een prachtige locatie aan het strand.  Doorheen gans de reis genieten we van overheerlijke maaltijden.

STORYTELLING

Storytelling door een hartelijke, lokale, Engelstalige gids.

15 dagen