TADZJIKISTAN

WAT MAAKT DEZE REIS ZO BIJZONDER

Er bestaat nog een ongerept oord met indrukwekkende gletsjers en hoge sneeuwtoppen, waar je hartelijk verwelkomd wordt en waar je tijdens het wandelen langs de rivier naar de Afghanen aan de overkant kan zwaaien.

Dit ongerept oord is Tadzjikistan. Wij trekken er heen en reizen via de legendarische Pamir highway tot in Kirgizië. Tadzjikistan kent een zeer rijke beschaving van wel 3000 jaar oud. We ontdekken er invloeden van het Sassanidische Rijk, de Chinezen, de Arabische cultuur en de voormalige Sovjet-Unie. We wandelen in het spoor van de Zijderoute.

Deze reis neemt je mee naar het leven zoals het is rond de Pamir Highway. We verkennen deze mooie streek, wandelen door de prachtige bergen, indrukwekkende landschappen en bewonderen de staalblauwe bergmeren. De Tadzjieken zijn van nature zeer gastvrije, warme mensen. We voelen er ons erg welkom.

Een kopje thee smaakt op z’n best in een chai-honas (lokaal theehuis). We zijn ook te gast in de prachtige Qalas (kastelen).

DE REIS IN EEN OOGOPSLAG

Dag 1&2: Vlucht naar Dushanbe

Internationale vlucht naar de hoofdstad van Tadzjikistan. We worden hartelijk verwelkomd in Dushanbe. We verkennen deze ex-sovjetstad en bezoeken het Guminj museum. We maken ook kennis met de boeddhistische kunst van het voormalige Kushan rijk. Tijdens het avondmaal krijgen we heel wat lekkers voorgeschoteld. Het lijkt wel alsof we op een Oosters trouwfeest zitten. Er wordt hier veel plezier gemaakt. Het brengt ons helemaal in de sfeer.

Dag 3&4: Naar Khorog
We trekken over land naar Khorog. Onderweg rijden we langs mooie uitzichten en interessante dorpjes tot in Kalaikhumb, we steken de Khaburabot- pas over op 3252m hoogte. ’s Avonds komen we toe in Kalaikhumb. De volgende dag zetten we onze tocht verder naar Khorog, waar we in een heerlijk hotel logeren. Als de Aga Khan hier langskomt, verblijft hij er ook.

Dag 5: Op ontdekking in Khorog

Khorog, het administratieve centrum van de regio Pamir, ligt diep in de vallei aan de samenvloeiing van de rivieren, Panj en Ghunt en is omringd door hoge bergtoppen. Een ideale plek om te vertoeven. We bezoeken er de botanische tuin en het lokale museum en ontdekken de leefwereld van de Ismaili’s. Vrouwen zijn heel aanwezig in het straatbeeld, ze spreken goed Engels en nodigen ons hartelijk uit op de thee.

Dag 6: De Hindu Kush ( 5 à 6u)

Vandaag brengt onze tocht ons naar de warme waterbronnen van Garm Chashma. De weg naar Ishkashim is een vlakke, aangename rit. Ishkashim is een klein stadje aan de monding van de Wakhan corridor, waar in de 19e eeuw de Great Game (conflict tussen Britten en Russen) werd beëindigd. Het immens Pamir gebergte blijft ons vergezellen aan de ene zijde, anderzijds genieten we van een prachtig uitzicht op de Hindu Kush.

Dag 7: De Afghaanse markt op een stukje Niemandsland

Het is zaterdag! We rijden naar de vroegmarkt en nemen onze tijd om te rond te kuieren op een kleurrijke markt in Niemandsland. Ook hier voelen we ons zeer welkom. Het lekkerste fruit wordt ons aangeboden. Het doet deugd om te ervaren dat er hier ook lachende Afghaanse gezichten zijn. Het grote verschil in levensstijl tussen Afghanistan en Tadjikistan is nergens meer zichtbaar dan hier. Vervolgens rijden we tot in Yamgen en bezoeken onderwegde oude vestingKah-Kaha in Namadgut. Ook de warmwaterbronnen van Bibi Fatima Zahr en de ruïnes van het Yamchun fort liggen op onze weg vandaag.

Dag 8: Wandeling in zeer ongerept dorp Yang

Na een heerlijk ontbijt bij een fantastische gastenfamilie bezoeken we het museum van Sufi Muborak-kadami Vakhani. Deze lokale Soefi meester, die ook theoloog, dichter en reiziger was, stierf in 1910. Zijn huis lijkt wel een astrologisch instituut met o.a. een stenen pilaar voorzien van een opening die hij gebruikte om berekeningen te doen voor de zonnekalender.
Na een heerlijke lunch bij deze bijzondere familie moeten we afscheid nemen en zetten we onze tocht verder langs het dorpje Vrang waar we een wandeling maken naar een mooie boeddhistische stoepa. We overnachten in het dorpje Resor een aangenaam gastenverblijf op onze route. De man des huizes is een fervent jager en met wat geluk eten we ‘Marco Polo Sheep’.

Dag 9: Onderweg van Langar naar Bulunkul (6 à 7u)

Nadat de gastenfamilie ons hartelijk heeft uitgewuifd vertrekken we voor een lange maar mooie rit naar Alichur. Onderweg geloven we onze ogen niet wanneer de karavanen op Afghaans grondgebiedvoorbijkomen. Hier staat de tijd stil. We zien een caravanserai op Afghaans gebied waar Marco Polo nog zou verbleven hebben. We rijden over de Khargush pas naar Alichur.
We verlaten de weelderige valleien van de Wakhan en Pamiri stammen en komen aan in een dor en rotsachtig gebied. Deze regio wordt bewoond door nomadische, Kirgizische herders. We worden hartelijk verwelkomd door hen en brengen er de nacht door.

Dag 10: Bezoek aan Yassikul meer en Bullunkul en verder door naar Murgab (4u)

We maken een indrukwekkende ochtendwandeling aan het meer van Yassikul. Dit meer – een van de hoogste zoetwatermeren in het oostelijke deel van de Pamir – is omgeven door moeras en kiezelstenen en is een plek met veel vogels. We trekken verder op deze hoogte, maken een wandeling naar een warmwaterbron en picknicken in deze prachtige omgeving. Na de lunch volgen we de Pamir Highway verder naar Murghab. Het landschap is hier desolaat, maar van een grimmige schoonheid. Onderweg bezoeken we het Ak Balyk meer en het mausoleum van Alimbek Datka, we bevinden ons nu in de oostelijke Pamir, bevolkt sinds de 17e eeuwdoor nomaden van Kirgizische oorsprong. ’s Avonds komen we aan in Murgab.’s Nachts ontvouwt zich een prachtige sterrenhemel boven ons hoofd en is de Melkweg duidelijk te zien!

Dag 11: Op verkenning in Murgab

’s Ochtends verkennen we de lokale markt en komen in de verleiding van het handwerk, gemaakt van vilt en yakhaar. Vanuit het noordoosten van de stad zien we de 7546m hoge Chinese bergtop, de Mustag Ata, liggen.

Dag 12: Ervaring op het dak van de wereld

Vanuit Murgab vertrekken we via de Senoston vallei en het mooie Rangkhul meer tot in Karakhul. Een regio waar nomaden uit Kirgizië yaks, schapen en geiten houden. Onderweg naar de Ak Baital Pas(4655m) is het uitzicht op de bergen en de gletsjers gewoon adembenemend. In de volksmond is deze pas beter bekend als ‘The White Horse Pas’. Het is de hoogste pas van de voormalige Sovjet-Unie, ‘Het Dak van de Wereld '.
Dan zakken we af naar het Karakhul meer, het hoogste meer in Centraal-Azië op 3915 m hoogte en het hele jaar dooromgeven door besneeuwde bergtoppen. Karakhul betekent ‘zwart meer’ maar in de lente, zomer en herfst is het meer bekend om zijn helderheid en mooie reflecties.

Dag 13,14: Aankomst in Kirgizië (6u)

We maken een vroege ochtendwandeling in Karakhul en zien de dieren ontwaken. We rijden naar Osh via de Kyzyl-Art en Taldyk passen in Kirgizië. We steken de Kirgizische grens over en bereiken Osh. Volgens de legende werd Osh eeuwen geleden gesticht door koning Salomo en was deze stad een belangrijke handelspost op de Zijderoute. We verkennen Osh en bezoeken Suleiman-Too, het museum en de bazaar. Hier is werkelijk alles te koop. ’s Avonds nemen we een binnenlandse vlucht naar Bishkek om de volgende dag door te reizen naar Brussel.

Dag 15: Home sweet home

Vroeg uit de veren nemen we afscheid van deze intrigerende regio en zijn hartelijke bevolking. We maken ons klaar voor ons vertrek huiswaarts.

LOGIES

We overnachten in Dunshanbe en Osh in een comfortabel hotel. Tijdens onze tocht langs de Pamir Highway verblijven we bij gastgezinnen in zeer authentieke gezellige huisjes. Alle serveren ze een overheerlijk maal.

STORYTELLING

Storytelling door een hartelijke, lokale, Engelstalige gids. (we werken met verschillende gidsen samen afhankelijk van hun beschikbaarheid)

15 dagen

HET LEVEN ZOALS HET IS

LANGS DE PAMIR HIGHWAY

Wanneer

• 2 tot 16 mei 2021
  • 18 juli tot 1 aug 2021

Prijs

• € 2490 excl.vluchten

IMPRESSIES

Deze reis is zeker een ervaring die je levenslang meedraagt. Het landschap is groots, de bergen overweldigend, de mensen zijn vriendelijk en behulpzaam, het contact met de lokale bevolking is warm. Overal wordt men hartelijk ontvangen. Bovendien is het een pluspunt Tadjikistan en Kirgizië te combineren. Een reis om nooit te vergeten.

Mrs Michielsen-Stevens Jozefa – Antwerpen

Met enige vrees voor het onbekende stapte ik in mijn 3de Anubhuti avontuur: The Pamir Highway. Twee weken lang werd ik meegenomen door ongerepte woeste landschappen, over erbarmelijke wegen en langs kleine nederzettingen. Witte bergtoppen onbereikbaar lonkend. Flirten met de Afghaanse grens. Warmwaterbronnen om te herbronnen. Veel dichterbij, dag na dag, enthousiaste Tadzjieken, die meer willen weten van 'de vreemde'. Een onvergetelijke reis, die ik graag iedereen aanbeveel.

Mr Rombouts Sven - Broechem
Unieke reis door een ongerept land, met een overweldigende natuur dat alle ongemakken ruimschoots vergoed. De eindeloosheid is vaak niet te vatten.

- Staf Vander Meulen & Leen Wouters, Halle-Zoersel

Een inspirerende, mythische reis buiten de getreden paden. Letterlijk en figuurlijk. De koudste winter in 70 jaar in de regio bood een extra-avontuurlijke dimensie. Ook een tocht voor diegenen voor wie reizen verwondering, ontdekking, her-oriëntatie, Nomadisme, initiatie en spiritualiteit inhoudt.

- Luk Darras, Gent

Ik reis nu ongeveer een twintig jaar buiten Europa, waarbij ik alle continenten heb bezocht. Ik kan gerust zeggen dat deze reis tot een van de mooiste behoort kwestie van eindeloze ongerepte natuur, het contact met plaatselijke bevolking.
Een dikke proficiat voor Helga en in de toekomst zal ik zeker en vast nog reizen maken met anubhuti.

- Mario De Wael, Aalst

Een evenwaardige reis waar ook ter wereld overdoen met een gelijkwaardige invulling van de reisparameters , natuur, cultuur, en bevolking is wellicht onmogelijk.
Het natuurkader waar wij doorheen reisden is van een nooit geziene, fantastische pracht. Het wordt ‘gedragen’ door diverse Mountain Ranges zoals Hindu Kush (in noord Afghanistan) en de Pamirs in Tadjikistan. De bevolking is zeer ‘kleurrijk’ , ongeëvenaard vriendelijk en gastvrij.
De duiding die ons geboden werd bracht ons een zeer verreikend beeld. Vooral de Ismaili ( volgelingen van de Aga Khan, en een uiterst liberale stroming binnen de Sjiistische hoofdstroming ) maar ook de meer behouden Tadjiekse Soennieten die dit land bevolken laten een totaal ander meer genuanceerd beeld na van de islam. Wij hadden het genoegen een deeltje van hun dagelijks leven op te snuiven door samen met hen in hun home stays de avond, nacht en ochtend te delen . Regelmatig werden wij bovendien onderweg spontaan vergast op het delen van een theerondje bij hen thuis of een of ander muzikaal optreden met lokale dansen dat zij on the spot organiseerden van zodra wij hun leefgemeenschap (dorpen) bezochten. Wat een unieke ervaring !
The Pamir Highway bereizen en het leven zoals het is langs deze weg van nabij meemaken is een must voor iedere ervaren wereldreiziger die bereid is zijn comfortzone te verlaten. You must have done it once in your life.

- Marc & Rita Van der Speeten–Van Muylem, Denderleeuw

Door de "slow" traveling langs de Pamir highway en in de Wahkan konden we volop genieten van de prachtige bergen, het lokale leven langs beide kanten van "de" grens, de bloesemende kersen- en abrikozenbomen en vooral van de gastvrije contacten met de Ismailis en de Kirgiziërs. We hebben verschillende heerlijke en zelfs ontroerende momenten beleefd - zoals het optreden van de lokale muzikanten en meisjes in Ishkashim, de teatime bij een lieve dame thuis in Kuna Kargan en de muzikantjes & dansers in het schooltje van Rangkul. We hebben al veel mooie reizen gemaakt, maar nooit met zoveel beleving.

- Hilde & Luc van de Vijver - Andries, Sint-Niklaas

Wie graag een niet-alledaagse reis in een onvergetelijk mooi landschap wil maken, is deze reis beslist een aanrader. Het contact met de plaatselijke bevolking en hun cultuur, voor de meesten onder ons onbekend, maken deze reis uniek.

- André & Christine Roels - Ongenae, Lokeren

Ik kan je alvast melden dat deze reis een voltreffer was op alle vlakken! Nooit eerder heb ik zulke machtige natuur gezien en ervaren. Ook de begeleiding en ondersteuning was top. Onze gids en chauffeur deden echt alles om het ons naar de zin te maken en ons een echt reisgevoel te bezorgen. De kleine ongemakken van zulke pioniersreizen droegen bij tot het avontuur. Het was waanzinnig mooi!

- Peter Maes, Dendermonde.

Een prachtige reis, een aaneenschakeling van hoogtepunten, onwaarschijnlijk mooie natuur, boeiende cultuur, gastvrije en vriendelijke bevolking… Wat is de wereld toch mooi! Een super gids en super chauffeur! Dankjewel Rakhma en Zafar!