TURKIJE

10 dagen

EEN GRACIEUZE ONTDEKKING

VAN CAPPADOCIË

Wanneer

• van 20 tot 29 september 2024
  • van 25 oktober tot 3 november 2024

Prijs

• € 2690 excl.vluchten

WAT MAAKT DEZE REIS ZO BIJZONDER

Cappadocië is een immens groot gebied, gevormd door de driehoek van de steden Nigide, Nevsehir en Kayseri. Het landschap wordt gedomineerd door vreemde vulkanische kegels en rotsformaties.

Vanuit Göreme, het centrum van Cappadocië, verkennen we dit hele gebied. De stad is omringd door grillige rotsen en valleien met mooie pieken in verschillende kleuren.

We bezoeken ondergrondse steden en huizen in de rotsformaties.  De kastelen van Cavusin en  Uçhisar, zijn al eeuwenoud en uitgehakt in de rotsen. Deze Byzantijnse bouwwerken werden vroeger door de lokale bevolking gebruikt om in te leven én als schuilplaats wanneer er vijandige aanvallen waren van andere dorpen. Door erosie van de vulkaansteen zijn veel van de kamers en tunnels niet meer begaanbaar maar het uitzicht is indrukwekkend.

We ontdekken Cappadocië al wandelend waardoor we het massatoerisme kunnen vermijden. Tijdens de wandelingen torenen de rotspartijen op, soms loopt het pad doorheen een grot, dan weer moeten we via een zanderig pad over de rotsen heen klauteren. We wandelen tussen de wilde appel- en perenbomen en om ons heen groeien druivenranken. De klemtoon op deze reis ligt bij de integratie met het lokale leven van de bevolking van Cappadocië.

Cappadocië, het voelt echt een beetje als een sprookje.

DE REIS IN EEN OOGOPSLAG

Dag 1 : Internationale vlucht

We worden in de namiddag hartelijk verwelkomd in de luchthaven van Kayseri voor onze tocht doorheen Cappadocië. Rustig toekomen op deze verrassend mooie plek.

Dag 2 –: Welkom in Cappadocië

Cappadocië kenmerkt zich door een turflandschap en kalksteen waar in de karst- grotten kerken werden gebouwd.

Vandaag maken we een verkennende wandeling (4km) van Göreme langs de vallei naar Uchisar door de duivenvallei. De vallei is genoemd naar de vele duivenhuizen, uitgehouwen in de rotsen en kliffen. Jaren geleden werden de duiven gebruikt als berichtendragers en als voedsel. We lopen langs prachtig versierde duiventillen het pad omhoog naar Uchisar waar we het kasteel bezoeken om te genieten van een spectaculair uitzicht. Het is heerlijk vertoeven in Uchisar en we nemen even de tijd om wat rond te snuisteren.

Na de heerlijke lokale lunch geserveerd in kleipotten, zetten we de tocht verder doorheen kleine velden met weelderige vegetatie en vreemde rotsformaties. Onderweg genieten we van heerlijk vers fruitsap en een aangenaam pad dat ons terug naar Göreme brengt.

Dag 3 : ‘Het leven zoals het is’ in Cappadocië

Indien gewenst genieten we van een prachtige ballonvlucht in de vroege ochtend (optioneel).

Göreme had een zeer belangrijke kloosternederzetting in de vroeg christelijke tijd. We bezoeken een aantal kerken uitgehold uit de rotsen en met muurschilderingen beschilderd.

Na het bezoek wandelen langs de Meskendir-vallei (1,5u) dat ons langs talloze grotwoningen, meerdere tunnels en historische locaties leidt. Uitgehouwen in de steile rotswand van Çavuşin zien we een complex van verlaten huizen waar we doorheen kunnen wandelen. We bereiken het via een mooi klifpad dat omhoog leidt vanaf de kleine oude moskee van het dorp.  We worden er verwend met een prachtig uitzicht. We bezoeken Avanos, sinds de oudheid is dit een centrum voor de productie van aardewerk en Pasabag, één van de mooiste uithoeken van de regio met uitgeholde hermitages in tufsteen.  In de namiddag relaxen we in een Turks bad.

Dag 4 : Terug in de tijd

Vandaag maken we een wandeling doorheen de traditionele dorpen van Cappadocië.

Kavak is een boerendorp waar men zelden bezoekers ziet en in Bahceli zijn we te gast in het plaatselijk theehuis.  Ook Ayvali en Arava liggen op onze route waar we verwelkomd worden met een heerlijke organic lunch.

Na de lunch rijden we naar een serene plek ‘Underground City’.

Kaymakli Underground City heette oorspronkelijk Enegup in de oudheid en werd gedurende de Arabisch-Byzantijnse oorlogen eeuwenlang gebruikt als schuilplaats voor lokale bewoners. Doorheen de tijd werd het aanzienlijk uitgebreid tot het de breedste ondergrondse stad van Turkije werd.

Naar schatting groeide de bevolking van Kaymakli op zijn hoogtepunt aan tot ongeveer 3.500 mensen.  Nadat het in 1964 voor het publiek werd geopend, kreeg het in 1985 de status van Unesco-werelderfgoed.

Dag 5 : Een betoverend landschap

Vandaag rijden we naar het dorp Çavuşin. Een gezellig dorp vanwaar we wandelen langs verlaten huizen en kerken. De liefhebbers kunnen hier nog even een tandje bijzetten naar de top van de berg Bozdağ voor een uitgestrekt panoramisch zicht.

We lunchen in een heerlijk restaurantje in de rode vallei waar ons eten wordt bereid met lokale producten. We bezoeken er de wijnmakerij, de kerk en genieten van de geurige rozen in de rozenvallei. Tegen de avond zijn we terug in Göreme.

Dag 6 : Grotten, kerken en rotskapellen

Na het ontbijt rijden we naar het stadscentrum van Ihlara (1.5u) en bezoeken onderweg Aşıklı Höyük. Een unieke ervaring dat ons inkijk geeft in hoe mensen millennia geleden leefden.  Vervolgens wandelen we (7 km) doorheen de vallei van Ihlara langs een mooie rivier en rijden verder door naar Güzelyurt. Deze stad neemt ons mee terug naar het verleden met zijn rustige, traditionele, nostalgische sfeer. Güzelyurt - met zijn oude naam Gelveri - is omgeven door interessante natuurlijke formaties en groene valleien bezaaid met orthodoxe kerken. Eén van hen, tegenwoordig in gebruik als moskee, is een van de vroegste, in metselwerk gebouwde kerken van Centraal-Anatolië. Nadat we te gast zijn in een lokaal familierestaurant voor de lunch, verkennen we deze oude stad. We overnachten opnieuw in Göreme.

Dag 7 : Rotsformaties als wolken

De wandeling voert ons vandaag doorheen de Zemi-vallei langs het water waar we de grotwoningen ontdekken.  Na de lunch in Göreme is kijken naar de rotsformaties in de Devrent-vallei als kijken naar de wolken. Ze lijken de vorm aan te nemen van wat we ons maar kunnen voorstellen.

Het Zelve openluchtmuseum geeft ons een inkijk in de manier van leven in de rotswoningen. Het is een ervaring om langs donkere, uit de rotsen gehouwen trappen, van de ene vallei naar de andere te wandelen.

Dag 8 : Wandelen in verwondering

Een korte rit brengt ons vandaag naar de Cat Valley waar we onderweg de St. Jean-kerk bezoeken, één van de zeldzame één-beukige kerken uit de 13e eeuw.

We wandelen (9km) doorheen de Çat Valley en staan er in verwondering bij de duiventillen, uitgehouwen in hoge rotswanden. Sommige hebben zelfs artistieke borduursels.  Deze duiventillen werden in de oudheid door boeren gebouwd om duivenmest te verzamelen. Onderweg genieten we van een heerlijke picknick.

Dag 9 : Het leven zoals het is in de Soğanlı vallei

Onze reis doorheen het prachtige Cappadocië ronden we vandaag in schoonheid af. We bezoeken het Keşlik-klooster, een uit de rotsen gehouwen Byzantijns complex met een prachtig 13e-eeuwse kloosterkapel voorzien van zwartgeblakerde fresco's. In de  Soğanlı vallei, een prachtig stuk van Cappadocië, genieten we van het authentiek Turks dorpsleven. We nemen er deel aan ‘het leven zoals het is’.

Dag 10 : Home sweet home

Na een rustige ochtend maken we ons klaar voor vertrek huiswaarts en nemen onze internationale verbinding terug vanuit Kayseri in de namiddag.

LOGIES

We overnachten in comfortabele, charmante hotels die de sfeer van het land uitademen. In Cappadocië zijn de uitgehakte grothotels heel bijzonder. Eeuwenlang waren deze bewoond. De rotsen zijn relatief zacht en beschermden de bevolking tegen de koude winters en warme zomers. Bijzonder om hier te gast te zijn.

STORYTELLING

Storytelling door een hartelijke, lokale, Engelstalige gids.

WANDELINGEN

We wandelen ongeveer 9 km per dag. Het traject varieert van een mooi begaanbaar pad tot soms wat meer uitdagend. Steeds onder deskundige begeleiding van onze zeer enthousiaste storyteller, ervaren gids.