MEXICO

13 dagen

DE MAGIE VAN BARRAGAN & DE MEXICAANSE ARCHITECTUURWERELD


Wanneer

  • groepsreis op maat



Richtprijs

  • € 2490 excl.vluchten

WAT MAAKT DEZE REIS ZO BIJZONDER


Mexico stad heeft zich de laatste jaren ontpopt als dé culturele hoofdstad van Latijns Amerika. Het is niet alleen de stad met de meeste musea van het Amerikaanse continent, het is een stad in voortdurende beweging. De jonge bevolking zorgt er voor continue vernieuwing op vlak van kunst en muziek.


Toch heeft de stad zijn rijk verleden niet verloren want tussen de prachtige koloniale gebouwen en moderne architectuur vind je nog restanten van de oude hoofdstad van de Azteken, Tenochtitlan.


Deze reis brengt je naar bekende en totaal onbekende plaatsen in en rond de bruisende hoofdstad. Het accent ligt op architectuur,  van precolumbiaanse sites en koloniale parels tot avant-garde projecten. Daarnaast genieten we van de gevarieerde, lekkere Mexicaanse keuken en ontmoetingen met de hartelijke ‘locals’.


Mexico stad is de ultieme bruisende megastad, steeds opnieuw verrassend, creatief en dynamisch. De uitstekende gastronomische hotspots, de levendige tradities en de kleurrijke kitsch van de handarbeid zijn heerlijke toemaatjes. De drukte van de 24 miljoen inwoners en een toefje chaos neem je er graag bij!



DE REIS IN EEN OOGOPSLAG


Dag 1: Verwelkoming in de luchthaven van Mexico City

We komen ‘s avonds aan in de megalopool Mexico Stad. Aangekomen in ons centraal gelegen hotel, genieten we van een heerlijk verwelkomingsdiner. 


Dag 2: De pre-koloniale architectuur van Teotihuacan 

We verkennen de oorsprong en de fundamenten van het Meso-Amerikaanse wereldbeeld en haar uitdrukking in religieuze gebouwen en stadsplanning. 

De stad omvatte rond de vijfde eeuw maar liefst 20 vierkante kilometer, bijna 150.000 inwoners, en behoorde daarmee tot de top vijf der grootste steden ter wereld.


Dag 3: De renaissance ruimt snel plaats voor de barok

De Spanjaarden nemen het Azteekse stadsplan over en gebruiken de piramides en tempels als steengroeven om een hoofdstad te bouwen die uitgroeit tot "de stad der paleizen". De renaissance ruimt snel plaats voor de barok, die de inheemsen moet overtuigen van de katholieke superioriteit en voorbereiden op het paradijs. De churrigueresco barok gaat zo over de schreef dat de neoklassieke stijl onder leiding van Manuel Tolsá nauwelijks vaste grond krijgt bij het aanbreken van de onafhankelijkheidsstrijd tijdens het begin van de 19de eeuw. We ontdekken de bekende exponenten van de verschillende stijlen en gaan ook even binnen neuzen in minder bekende pareltjes. Zo krijgen we een kijk op het leven en denken van de Spaanse families in contrast met de rest van de samenleving.


Dag 4: Mexico zoekt een eigen stijl 

Een periode van economische stabiliteit en buitenlandse investeringen onder de harde maar verlichte hand van de president op het einde van de negentiende eeuw, moest de wereld tonen dat Mexico een modern land was geworden naar Europees voorbeeld. Talrijke gebouwen en de Art deco in de wijk Condesa tonen de zoektocht van protserige kopieën naar een eigen bewustzijn en schoonheid.


Dag 5: Natuurpracht te Zuiden van de stad

We komen even op adem van de megapolis in de kleurrijke staat Morelos en haar natuurpracht ten zuiden van de stad. Xochicalco is een buitengewoon indrukwekkende site, op een heuvel gebouwd, en wist de bloei en cultuur van Teotihuacan verder te zetten na diens verval.

Taxco is een magisch zilvermijnstadje, andaloesisch van stijl, met één van de mooiste barokkerken in Mexico. Vandaag tevens het centrum van de juweelkunst in Mexico. Eén van de hotels heeft nog een mozaïek van Diego Rivera als getuigenis van de intellectuele en artistieke boom die hier leefde in de jaren 40 en 50.


Dag 6: De sfeer van de Spanjaarden

Robert Brady was een Amerikaanse kunstverzamelaar en dandy in de vorige eeuw. Hij kocht een stuk klooster in 1961, dat hij ombouwde tot zijn woning. Sinds 1991 is het nu een museum met een uitgebreide privécollectie van kunst en ambachten uit Mexico en de wereld. O.a. één werk van Kahlo! Tijdens de wandeling door het historische centrum bekijken we ook het huis van veroveraar Cortes, vandaag het oudste rechtstaande burgerlijke gebouw in Mexico. In de namiddag is het tijd voor een luxueuze maaltijd in een oude hacienda en ook 's avonds verblijven we in de sfeer van de Spanjaarden in een omgebouwde agaveplantage. 


Dag 7: Indigo blauwe muurschilderingen 

We verkennen de diepe wortels van de muurschilderkunst in de site van Cacaxtla met o.a. veelvuldig gebruik van indigo blauw. Net als Xochicalco, werd het op een heuveltop gebouwd. De muurschilderkunst bleef ook populair om didactische redenen in de 16de-eeuwse kloosters die de inheemse bevolking kerstenden. Het franciscanenklooster van Huejotzingo heeft waarschijnlijk de best bewaarde zwart-wit schilderingen, waar de middeleeuwse invloed nog duidelijk te zien is.  Cholula is een inheems stadje in de buurt van Puebla waar je de grootste ruïne van een piramide vindt, en tevens de meest excentrieke kerk van Mexico, in een stijl die soms wel "inheemse barok" wordt genoemd. 


Dag 8: Een heerlijk Poblaans diner in Casa Reyna

Puebla is een prachtige koloniale stad met aparte koloniale architectuur, bekend om zijn alfeñique-stijl : rijkelijk  gedecoreerde gevels die lijken op de gelijknamige lokale suikersnoepjes. De door de dominicanen ingevoerde Talavera glazuursteen, geven de stad nog extra kleur. Het stadscentrum van Puebla heeft als UNESCO Werelderfgoed de uitdagingen van de leegloop, het autoverkeer en de stadsvernieuwing, goed aangepakt in de laatste jaren. We verwennen ons ook even met de beroemde Poblaanse keuken in het mooi gerestaureerde Casa Reyna.


Dag 9: De muralisten en de mesoamerikaanse kunst

Vandaag verkennen we de kunststijl die furore maakte in de jaren dertig en veertig, en tot vandaag als de meeste representatieve kunststijl van Mexico wordt erkend, in enkele openbare gebouwen. Ook het antropologische museum is ondergebracht in een bijzonder gebouw uit 1963. Het accent van ons bezoek zal de esthetiek van enkele mesoamerikaanse topstukken zijn, in samenspraak met de prekoloniale en moderne muurschilderingen. 


Dag 10: Modernisme in de Mexicaanse architectuur 

Mexicaanse architecten hebben in de tweede helft van de twintigste eeuw ijverig en creatief gezocht om de principes van de functionele architectuur te verzoenen en te verrijken met de kleurrijke erfenis van de Azteekse cultuur en de mystieke koloniale 

kloosters. De bekendste architect die een groot deel van zijn carrière hieraan besteed heeft, is Luis Barragán. Vandaag bezoeken we twee van zijn beste werken. We bezoeken ook het huis van architect Max Cetto, kind van de Bauhaus.  Tenslotte was het lavagebied in het zuiden van de stad ook de ideale plek om in 1950 een futuristische universiteitsstad te plannen. Dit enorm complex werd een boeiende mix van Azteeks urbanisme, autochtone materialen en functionele architectuur, wat de UNAM campus in 2007 de status van UNESCO Werelderfgoed gaf.  Ook een werk van Diego Rivera ligt op onze weg, een fantasie geïnspireerd op de Azteekse lava-bouwkunst, om zijn archeologische collectie te herbergen.  Hij kreeg bij het uitwerken van zijn project steun van Frank Lloyd Wright. Het nationaal filmcentrum mag niet ontbreken aan onze queeste, de Cineteca Nacional, van de nieuwe rockster van de Mexicaanse architectuur Michel Rojkind. 


Dag 11: De magie van Barragán

De bezoeken van vandaag concentreren zich in de nieuwe en vervallen glorie in de wijken ten noordwesten van het stadscentrum. Een woonhuis van Barragán, een kunstmuseum van de rijkste man van Mexico, een sushi-restaurant, een kunstgalerij, een brandweerstation en een bibliotheek: een waaier van functies en architecten geven ons een compleet beeld van wat de moderne Mexicaanse architecten de 

wereld te bieden hebben.


Dag 12: De creativiteit van de architect

Als afsluiter bezoeken we het huis van Barragán zelf, dat hij jaren als zijn laboratorium gebruikte en na zijn dood door een Zwitserse stichting opgekocht werd. Sinds 2012 is het UNESCO Werelderfgoed. Vooraleer we naar de luchthaven rijden, gebruiken we de resterende tijd om in de buurt het marktleven op te snuiven en lekker te eten. 


Dag 13: Home sweet home

LOGIES


We logeren in de hypes van de wereldstad Mexico-City. Zeer charmant, esthetisch en comfortabel.



STORYTELLING


Storyteller is de Vlaamse Jonas. Jonas voelde al op jonge leeftijd dat België hem te klein was. Zijn studies als irrigatie-ingenieur en cultureel antropoloog brachten hem naar projecten in Ecuador en Mexico. Het was daar, in 1999, dat hij zijn hart verloor aan de Mexicaanse cultuur en levensstijl. Na enkele jaren terug in België, en een cursus culturele geschiedenis aldaar, greep hij het aanbod aan om deeltijds als architectuurgids in Brussel te werken. Dat beviel hem zo, dat hij prompt naar zijn oude liefde Mexico verhuisde, om daar erkend te worden als reisgids. Sinds 2009 heeft hij heel het land doorkruist, steeds op zoek naar oude culturen en weinig betreden paden. Moeiteloos weet hij zijn passie voor zijn nieuwe thuisland te delen.